Så hamnar du på rekryterarens ”radar” (Chefstidningen)
Wes VD Carolina Engström Lökken intervjuas i Chefstidningen
Carolina intervjuas av Chefstidningen om varför vissa blir kontaktade och andra inte, vilka roller som är vanligast att bli headhuntad till och hur man hamnar ”på radarn”.
Ett utdrag av artikeln finns nedan. Hela intervjun finns att läsa på Chefstidningens hemsida.
--
Så hamnar du på rekryterarens ”radar”
Drömmer du om att bli uppringd om ett nytt spännande jobb? Då funkar det inte att bara luta sig tillbaka och vänta på det magiska telefonsamtalet.
– För att bli aktuell för de uppdrag du är intresserad av krävs ett visst arbete från din sida. Våga visa dig och ditt cv, säger Carolina Engström Lökken, vd på chefsrekryteringsföretaget Wes.
Här är Carolina Engström Lökkens bästa råd för att vara proaktiv:
1. Nätverka. Även om du inte vill byta nu - boka möten, ta en fika med folk du tycker gör intressanta saker, har spännande jobb. Ha koll på företag du är intresserad av. Prata med folk, skriv till folk – mingla! Prata om vad du vill och vart du vill.
2. Våga säga vad du vill. Även om du trivs med vad du gör just nu, vart vill du framåt? Vilka behöver du synas för redan nu? Vad vill du att folk ska tänka när de ser din profil? Vad vill du bli headhuntad för? Lyft fram eftertraktade kompetenser och specialintressen. Var tydlig med vad du kan och vad du vill så att du syns på relevanta radar.
3. Nyttja LinkedIn och låt det jobba för dig. Chefsrekryterare använder LinkedIn som verktyg för att hitta rätt kandidater. Var ”Open to work” på Linkedin och i verkligheten. Ställ in inställningarna och intressen så att algoritmerna jobbar för dig. Håll koll på dina meddelanden och svara om du får en förfrågan.
4. Inspireras av andra. Hur beskriver de sina kompetenser? Sitt ledarskap? Men kom ihåg att du ska paketera dig själv och dina erfarenheter - inte göra om dig. Linkedin är en spegling av kandidaten, en bra profil bygger på att man har eftertraktade kunskaper, erfarenhet och är intresserad av att knyta kontakter. Är profilen tydlig och genomarbetad dyker man lättare upp i våra sökningar.
5. Visa din resa. Det handlar lite om storytelling – var har du varit och vart vill du? Det är en fördel att kunna visa att man haft olika roller, fått mer ansvar och verkat inom olika områden. Kommunicera ditt bidrag! Att dela med sig av vad har man åstadkommit är viktigt. Inte bara framgångar utan även tuffa motgångar. Vilka utmaningar har du varit med och löst? Hur gjorde du och vad tar du med dig för lärdomar? Allt detta visar på viktiga kompetenser och erfarenheter.
Artikeln publicerades den 25 november 2024 av Chefstidningen.
---
Wes är ett chefsrekryteringsföretag med fokus på mångfald. Wes erbjuder Executive Search och är specialister på att rekrytera ledare – till styrelser, ledningar och andra seniora nyckelroller. Genom att erbjuda ledarskapsutveckling och strategisk rådgivning inom våra expertområden, kompetensförsörjning, mångfald och inkluderande ledarskap, hjälper vi företag att bygga professionella, nytänkande och diversifierade ledningar och styrelser. Wes vision är ett inkluderande och diversifierat näringsliv där allas kompetens bidrar till att bygga en hållbar framtid. Kontakta oss om vi kan hjälpa er!