Klara K – The Female effect

Att få in fler kvinnor på ledande positioner inom näringslivet är vårt främsta mål. Rekrytering, som vi jobbar med, är bara en metod. Men det här är ju förstås en större fråga än så. Ni som gick på Klara K konferensen ”The Female Effect”  förra veckan såg säkert hur komplex den här frågan är. Det handlar om struktur, om kultur, om kunskap och viljan att förändra.  Men samtidigt såg ni säkert också vilken samlad kraft det finns inom området, bara här i Sverige. Och det känns verkligen positivt.

Titta till exempel lite närmare på AllBrights arbete www.allbright.se Riktigt engagerade och starka personer som driver den här frågan framåt. De tar fram Svarta listan som belyser företag som inte har en enda kvinna i sina ledningsgrupper. De tar fram statistik och sprider kunskap men inte minst ger förslag på lösningar.

Vill ni fördjupa er ännu mer i det här så kan vi rekommendera McKinseys rapport Women Matter 2012 som är den femte i serien av deras globala research om kvinnors representation inom näringslivet. I den bekräftas också det som vi har märkt när vi är ute och träffar företag.  Majoriteten av alla bolag ser mycket seriöst på frågan. Många har kommit en bit på vägen, men fortfarande finns en frustration över att man inte ser mer konkreta förändringar. Det känns därför extra viktigt och roligt att det vi gör faktiskt innebär konkreta förändringar. Läs mer om rapporten här.

 

 


Prevous Item

Wes Expanderar

Next Item

En vanlig VD i Sverige heter Johan och är 51 år.